הפחתת מתח ולחץ – טיפ 1 – מאיפה הוא בא המתח הזה?

מהו המנגנון בגוף שמאפשר מתח?

מהם המצבים בחיים שגורמים מתח?

קצת מתח זה טוב, הרבה מתח זה רע:

מתח משמש בגופנו מקור אנרגיה, ולכן, אנשים במתח נראים לעיתים מלאי אנרגיה והם חשים בעלי מוטבציה. מתח בריא הוא מעט המתח שדוחף אותנו ללמוד לבחינה, להתכונן לפגישה בעבודה. כשהוא בא במינון מתון הוא מומלץ.

הבעיה מתחילה בשני מצבים:

  • חלק מאיתנו מגיבים בייתר, ונכנסים למתח יותר מהנדרש, מפעולות יומיומיות פשוטות, כמו ארוחת ערב קצת יותר חגיגית, הילד מאחר לחזור, הצגת נושא מול קבוצה בעבודה.
  • עוד מתח קטן ועוד מתח קטן ועוד מתח קטן גורם לעוד חלק מאיתנו להתחיל להרגיש שזה כבר יותר מדי.

עומס בלתי פוסק כזה, לאורך זמן,  משפיע לרעה על בריאותנו. בשלב הזה, המתח כבר אינו מקור אנרגיה. אנשים שהיו מתוחים מדי, פעילים מאד ואנרגטיים במשך תקופה ארוכה, יכולים גם להגיע לקיצוניות השניה של אפאטיה, חוסר יכולת לפעול ודיכאון. באם המתח אינו משפיע באופן גלוי על מצבם הנפשי, הוא עוצר את פעולתם דרך הגוף, דרך כאב או מחלה אחרת אשר מפסיקה את המרוץ שלהם.

מהו המנגנון הגופני של המתח?

אנחנו שייכים לממלכת החי ונולדנו עם היכולת לזהות סכנה. מהי סכנה בעולם החי? אריה שמופיע פתאום! החיה מזהה את הסכנה, כל השרירים נדרכים, הלב פועם במהירות כדי לספק את כל הדם שנדרש, והחיה, שהיא עכשיו בשיא הריכוז שלה, יכולה להילחם, או לברוח. זוהי תגובה אינסטנקטיבית סוערת.

ובכן, אנחנו כבר לא נלחמים בנמרים, וגם לא יוצא לנו לברוח מאיזה דוב או שניים ברחוב, אבל המנגנון הגופני שמכניס אותנו לדריכות נשאר, קיים, ופועל בדיוק כמו פעם במצבי לחץ יומיומיים.

כאשר אנחנו במתח או בלחץ, מופרש בגופנו אותו הורמון המפעיל את המצב fight-or-flight  של "להילחם או לברוח". אנו מרגישים בתוכנו (כמעט) כאילו פגשנו פתאום אריה, נדרכים ומרוכזים במשימה הענקית שלפנינו.

לעיתים נדירות עדיין קיימים מצבי סיכון אמיתיים כאלה בחיינו. למשל במצב חרום שבו אנו עשויים למצוא עצמנו מול מכונית דוהרת. במצב חרום כזה, שבו עלינו להיות בריכוז מקסימאלי כדי פשוט לא למות, טוב שקיים המנגנון של "להילחם או לברוח".  החושים שלנו צריכים להתחדד מאד ואנו אמורים להידרך ולפעול מיד.

לצערנו, חלק מאיתנו נמצאים במצב של "הילחם או ברח" לאורך כל היממה, כתוצאה מאירועים שאינם מסכני חיים. העולם המודרני מספק לנו אירועים כאלו בשפע, קטנים וגדולים. כתוצאה מכך אנו מפתחים חרדות וגופנו נחלש.

המצבים היומיומיים הקטנים השכיחים שגורמים למתח:

צריך לדחוס המון משימות במעט זמן, צריך לעבוד לפחות בשתי משרות מלאות: הבית והעבודה, צריך לדאוג לעצמי, להתקדמות שלי, לדור הצעיר – הילדים, לדור המבוגר – ההורים, ולבן/בת הזוג, אחריות כלכלית… לא חסר.

האירועים הגדולים השכיחים שגורמים למתח בעולם המודרני:

  • מוות של בן/בת זוג
  • גירושין או פרידה
  • חשש מעונש או ריצוי עונש
  • מוות של בן משפחה קרוב
  • מחלה
  • נישואין (כן, גם אירועים נעימים גורמים מתח!)
  • פיטורין
  • פרישה מעבודה

המנגנון ברור, הסיבות ברורות, ועכשיו לפתרונות:

תוכל/י לקרוא אחד אחרי השני את כל הטיפים, לאט לאט, ולנסות להתבונן במידע ולעשות שינויים בחייך.

הפחתת מתח ולחץ – טיפ 2 – נשימה

***

התקשרו להתייעץ, חינם, ללא התחייבות, או לקבוע פגישה

הומאופתיה יוצרת שינוי: בריאות בגוף ובנפש!

בואו נדבר: איילת גושן 050-2070766  או צרו קשר

התגובות שלכם בפייסבוק:

1 Response to הפחתת מתח ולחץ – טיפ 1 – מאיפה הוא בא המתח הזה?

  1. מאת דפנה‏:

    היי אילת
    כולם יודעים את הסיבות למתח.
    וכולם יודעים עד כמה שזה גורם לנזק, בריאותי ונפשי, מגביל את האדם.
    בכל זאת בתרבות שלנו שבה אנו חיים- אדם לא יכול לבודד את עצמו מהחברה במטרה להביא את עצמו למצב של שלווה, כי ככה זה לא עובד. אדם מצוי בחברת אחרים, מושפע מאירועים כאלו ואחרים, צופה בטלויזיה, שומע חדשות, נחשף לתקשורת שיודעת בקלות להלחיץ, אפילו שזה לא בכוונה.
    אז מה עושים?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.